top of page
  • Writer's picturemarina_amo_tamo

No stress on Cres: 4-dnevna otočna hike bajkovitost



Ukazala se prilika za par dana proljetnog godišnjeg i odluka je pala na neki domaći hiking. Na jednoj od planinarskih fejsbuk grupa naletjela sam prije nešto vremena na objavu vezanu uz Via Apsyrtides - long distance hiking trail od sjevera Cresa do juga Lošinja. Za cjelokupan trail trebalo bi mi znatno više dana, kao i konkretnija logistička podrška (nema kružnih staza, pa je potreban organizirani prijevoz ili kombinacija s 2 auta), tako da sam iskoristila Via Apsyrtides kao bazu za kreiranje sebi prilagođenog itinerera.

Odabrala sam otok Cres za ovu rundu, obzirom da sam se nulti dan pentrala na Vojak, pa mi se učinilo zgodnim prespavati u Lovranu i ujutro hvatati trajekt iz Brestove do Porozine - početne točke za hike prvog dana. Neću se raspisivati previše o samom otoku. Jedino bih pripomenula da nema otrovnica, da je priroda spektakularna, ljudi su srdačni, a travanjsko sunce je baš baš jako.

 

Dan 1, 11.4. Kružni hike Tramuntanom (Porozina - Beli – Porozina) Statistika staze (Strava):

· 20.20 km, 836 m elevation gain, 4:15 moving time

· Ovaca: tucet

· Divljih svinja: 0, ali sam naišla na mnogobrojna njihova valjališta

· Zmija: 0, ako se aktivno trudite ne vidjet ni jednu 😁


GPX zapis staze preuzela sam ovdje, ali sam prvu četvrtinu prošla na "divlje" sjevernom stranom, pazeć da ne gubim previše na visini dok sam tražila najpogodniji put za probit se kroz raslinje. Alternativa je staza preko Ivanja - trebala bi biti markirana. Spojila sam se nedugo nakon dolaska na hrbat na markiranu stazu do Belog. Neposredno prije Belog stazom lijevo je Ladin labirint - jako fora za pogledati. U Belom možete posjetiti i oporavilište za bjeloglave supove, osim ako se tamo zateknete u ponedjeljak, jedini dan kad je oporavilište zatvoreno.


Vraćala sam se južnom stranom koja prolazi kroz napušteno selo Niska. Staza je dobro markirana i starim oznakama, i novim markacijama Via Apsyrtides. Tramuntana je generalno vrlo ugodna za hodanje, a samo djelić onoga što na ovoj ruti možete vidjeti pokušat ću prenijeti kroz par fotografija.


 

Dan 2, 12.4. Predošćica – Križići – Sis – Mukova – skoro do Gorica – Predošćica

Statistika staze (Strava):

· 10.40 km, 499 m elevation gain, 2:40 moving time

· Ovaca: dva tucet

· Divljih svinja: 0

· Zmija: 0

Koliko sam uspjela izguglati, ekipa se obično penje na Sis od prijevoja Križići gdje postoji i ugibalište za ostaviti auto. Ja sam krenula iz seoca Predošćica, prema preporuci lokalnog poznavatelja otoka. Preporučila bih isto svima koji se tu zateknu. Trebat će vam svega pola sata dulje po smjeru, a staza je tako lagana i lijepa da skoro pobija onu ''najljepši pogled dolazi nakon najtežeg uspona''.


Cijeli uspon do vrha Sis (639 m) popraćen je tolikim prirodnim predivnostima da mi je jedina briga bila hoću li se popiknut o nešto, jer pogled mi je stalno bježao sa djelomično zahtjevne staze (u smislu sigurnog gazišta, kotrljavog kamenja i strmine).


Uputila sam se i ka najvišem vrhu otoka Cresa (za 9 m višem od Sisa) - Gorice, ali sam se okrenula nazad kad mi se učinilo da se baš dugo i mukotrpno probijam kroz zarasle šumarke, preko razbacanih suhozida, između valjališta divljih svinja, bez da se to odrazi na onoj točkici koja predstavlja moje kretanje na karti. Sjetila sam se u međuvremenu i da sam pročitala nekad negdje da s Gorica nema otvorenog pogleda. Tek kad sam navečer išla bacit oko na kartu na Stravi skužila sam koliko sam blizu bila. Nije tako izgledalo na GPX Vieweru.


GPX zapis možete preuzeti ovdje, samo krenite obrnuto 😊 Staza je jedna jedina i jasno utabana, tako da ako ne idete dalje od Sisa mislim da nema ni potrebe za tragom.


 

Dan 3, 13.4. Cres (marina) - Krčina - trasa vodovoda - Valun - Pernat - Lubenice - Valun


Statistika staze (Strava):

· 30 km, 905 m elevation gain, 5:49 moving time

· Ovaca: hrpetina

· Divljih svinja: 0

· Zmija: i dalje 0


Htjela sam proći što više toga tijekom svog kratkog boravka na otoku, tako da sam za ovaj dan dogovorila taxi prijevoz od završne točke natrag do hotela u Cresu. Kombinacija ove i ove rute (uz nekoliko manjih nehotičnih modifikacija na licu mjesta) rezultirala je mojim najduljim hikeom do sada, ali nisam ga takvim osjetila. Valjda nisam stigla percipirati zamor od silnih divota koje su me okruživale, a pomoglo je i točanje nateklih stopala u najčišćem moru na plaži Valun.

Opet ću pustiti fotkama da pričaju priču – one to rade znatno bolje no što bih je ja natipkala.


Neočekivani bonus: Pri povratku do hotela taksist me odvezao do uvale Mali bok u mjestu Orlec. Na litici ponad gnijezde se bjeloglavi supovi, a boja mora je uf!

 

Dan 4, 14.4. Kružni hike Cres (Hotel Kimen) – crkva Sv. Salvadur – Cres (Hotel Kimen)


Statistika staze (Strava):

· 7.5 km, 167 m elevation gain, 1:29 moving time

· Ovaca: opet hrpetina

· Divljih svinja: 0

· Zmija: 0


Prohodavši 30 km dan ranije, a uzevši u obzir i da me čeka put natrag, konzultirala sam se s lokalnom ekipom oko kraće i nezahtjevne rute. Krenula sam iz Hotela Kimen prema crkvi sv. Salvadura. Nisam pratila nikakav trag, nego vrlo jednostavne usmene upute. Do crkve vodi krasna, dobro označena staza kroz stoljetne maslinike, a povratak je gotovo cijelim putem uz more.


Još sam se odvezla bacit oko na Vransko jezero, a priču sam zaokružila slasnim ručkom u Konobi Bukaleta.



Zahvale dugujem g. Marku iz Hotela Kimen i g. Franji iz Tajne Cresa. Obojica su mi bili od zaista velike pomoći s preporukama i savjetima, a dobila sam i mnoštvo zanimljivih informacija o Cresu, kao na primjer da je svibanj idealan za posjet, jer je sve ljubičasto od procvjetale lavande. U svakom slučaju, već planiram Cres vol. 2. 😊




Recent Posts

See All
bottom of page